måndag 2 maj 2011

Ute är inne


Marlon tycker det är toppen att vara ute och under två veckors tid har vi haft riktigt uteväder. Marlon har aktiverats ute varje dag och i början tyckte jag att han sov bättre, jag tänkte att han blev tröttare på något vis av all sandlådelek och gungning. Nu är det dock ingen skillnad längre och han vaknar 1-3 gånger per natt. Han vill dessutom inte sova i sin egen säng. 

Han somnar runt 21-tiden och vaknar oftast redan före 02.00. Så här har det i och för sig varit sedan han föddes, men jag tänker att det borde ändra sig. Han har absolut inga problem att somna på kvällarna och då lägger jag honom i hans säng. När han vaknat och somnat om vill han dock inte ligga i sin säng och han bökar och stökar å det grövsta. Han slår huvudet i spjälorna och vaknar återigen. 


Jag har i alla fall en förhoppning om att han ska börja sova hela nätter snart och jag har under två veckors tid nu provat välling på kvällarna. Något han är föga intresserad av, jag har även köpt svindyra och tutt-riktiga nappar och de slänger han bara iväg. Han har aldrig varit intresserad av napp men skam den som ger sig. Tror jag ska prova en annan sorts välling också. Är det någon skillnad på godnatt-välling och vanlig?

Att han vaknar är ett invant mönster och han är allt annat än hungrig. Vill jag/vi gå upp och göra välling på nätterna istället?

Ska nog prata med vår BVC-sköterska om vad som kan vara bäst för oss. Känner ingen superbrådis att sluta amma, men det börjar luta däråt...

Small update:


Som om Marlon själv läst mitt inlägg bestämde han sig för att sova bättre än på länge. Han vaknade kvart över tre och tuttade en liten stund innan han somnade om och sov till sex. Detta är mina vänner ett lyft för mig. Kanske går vi åt rätt håll trots allt.

=)

6 kommentarer:

Josephine sa...

Svårt det där med att bryta ett mönster som blivit en ovana. Någon gång måste ju Marlon lära sig att sova hela nätter utan att äta. Jag hoppas ni får till en lösning, även om det kanske innebär några tuffa nätter med vilda protester.

Jag tror nog att det är skillnad. Välling från 12 månader är grövre och ger mer mättnadskänsla..

Lycka till!

Mallis in real life sa...

Josephine: Johan tog honom en natt och då blev det just vilda protester. Det gäller bara att bestämma sig och hålla sig till det. Svårt det där...

Tack.

Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma" sa...

OK, är det något jag vet allt som så är det att behöva vakna på nätterna! GAAAAAAAAAAAAAAAAH, jag har ju varit på väg att tappa fattningen ett antal gånger.

Milo sover äntligen nu, han hann att bli 2 år och 3 månader innan "sova hela nätterna" infann sig. För oss var det att bara strypa maten/vällingen nattetid som hjälpte. En barnläkare sa till mig en gång att efter 6 månaders ålder har barn inget behov av mat på natten. Jag måste ha glömt att han sa det eller så fumlar man runt i en tröttbubbla och vet varken ut eller in, rätt eller fel.

Jag vet hur det kan vara vännen. Håll ut och hoppas nu att det kanske vänder av sig självt!

MASSA KRAMAR

Josephine - Mamma till Devin sa...

Marlon associerar dej med mat nattetid, vilket alla barn gör egentligen. Att låta pappan ta dem, som ni har gjort, kan faktiskt hjälpa, men det kan som sagt bli några tuffa nätter.

Kämpa på!

Mallis in real life sa...

Nina: Jag vet att ni kämpat med Milo och min BVC-sköterska sa också efter att det blir bättre efter sex månader. Något som vi kunde se i stjärnorna efter. Till slut vet man faktiskt varken ut eller in, du har rätt.

Många säger att det kommer ge sig och att han kommer vara ointresserad av bröstet snart. Jag vill gärna tro det också och jag hoppas det vänder till det bättre snart. Amma tre gånger per natt är något tärande. Kram och tack för ditt stöd.

Josephine: Tack!

charlotte sa...

Eliah sover också helt tokigt o ska vakna o snutta, men det blir la bättre sen :)